Volkswagen XL1

Droomauto

Autotest | Volkswagen XL1 Droomauto

De Volkswagen XL1 is een experimentele coupe die in kleine oplage te koop is geweest. Het doel was om techniek te ontwikkelen voor een zo laag mogelijk verbruik. Een feest om te rijden.

Plus

  • technisch hoogstandje
  • bijzonder exclusief
  • een feest om te rijden

Min

  • beeldschermen niet af te lezen met zonnebril
  • harde, eenvoudige stoelen oncomfortabel op lange afstand

Conclusie

In 2011 durfden de technici van Volkswagen te dromen. Ze droomden echter niet van een volgend verkoopsucces of van een zinnenprikkelende sportwagen, maar van een technisch hoogstandje. Daarbij vormden de prijs of (het gebrek aan) functionaliteit geen beperking. Het resultaat is de Volkswagen XL1; een auto waarvan tussen 2014 en 2017 slechts 150 exemplaren zijn verkocht en waarvan Autozine 7 jaar na dato een exemplaar uit een privé-museum te pakken kreeg voor een proefrit.

Die proefrit was een feest voor de testrijder en een traktatie voor de fotograaf. De XL1 is namelijk anders dan conventionele droomauto's en wat Autozine betreft in vele opzichten beter. Een sportwagen etaleert een potentieel dat nergens kan of mag worden benut en dat maakt het rijden veelal frustrerend. De XL1 daarentegen etaleert (destijds) revolutionaire techniek en is ieder moment van iedere rit bijzonder om te rijden.

Uiteindelijk heeft de XL1 slechts één groot nadeel: omdat er zo weinig van zijn verkocht, zijn gebruikte exemplaren schaars. Vanwege de kleine oplage en de exotische materialen was de XL1 bij de introductie in 2014 al kostbaar (115.000 euro) en nu als occasion zelfs duurder. Maar laat het duidelijk zijn: als ondergetekende de loterij wint en een droomauto mag uitkiezen, dan wordt het geen gespierde sportwagen, maar een Volkswagen XL1.