Nissan Leaf (2011 - 2017)
De nieuwe auto?
Nissan is zeker van z'n zaak. Zo zeker zelfs dat de Leaf wordt aangeprezen met de slogan: "dé nieuwe auto". De geheel elektrische Nissan zou autorijden voorgoed moeten veranderen. De Leaf belooft alle voordelen te bieden van een traditionele personenauto, maar dan zonder schadelijke uitstoot. Is de Nissan Leaf inderdaad de eerste van een nieuwe generatie auto's?
De Nissan Leaf is de eerste massa-geproduceerde elektrische auto. Maar de Leaf is meer dan een technisch hoogstandje. Hij rijdt beter dan traditionele auto's en is in alle opzichten een vooruitgang.
Plus
- geen uitstoot!
- rijdt beter dan een traditionele auto
- nette aanschafprijs, minimale kilometerprijs
Min
- reageert traag op kiezen DRIVE / REVERSE
- beperkte actieradius
Conclusie
Zal de Nissan Leaf zorgen voor de definitieve doorbraak van de elektrische auto? Ja en nee. Om met het laatste te beginnen: de actieradius blijft beperkt. Wie meer dan 150 km per dag aflegt, zal ondanks alle goedbedoelde hulpmiddelen halverwege de rit stil komen te staan met de Leaf.
Daar staat tegenover dat de Leaf comfortabeler is dan menig traditionele auto. De Leaf doet op het gebied van ruimte, comfort, veiligheid en weggedrag niet onder voor een conventionele auto. In vergelijking met andere elektrische auto's is de Leaf meer volwassen en zeker geen auto die alleen is bedoeld voor idealisten. Hoe milieuvriendelijk de Nissan Leaf is, is afhankelijk van de stroombron. In vrijwel alle gevallen is rijden op elektriciteit (veel) voordeliger dan rijden op benzine of diesel.
Of de Leaf dé nieuwe auto is, blijft echter de vraag. Wat wel vast staat is dat de Nissan Leaf de beste elektrische auto van dit moment is.
Nissan Leaf 7 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
166.511 km - 2014 € 6.450,-
50.596 km - 2019 € 19.500,- incl. BTW
63.209 km - 2011 € 6.995,-
108.901 km - 2018 € 14.788,-
85.298 km - 2018 € 14.888,-
39.329 km - 2019 € 19.950,- incl. BTW
56.041 km - 2019 € 19.450,- incl. BTW