Renault Austral

In de lift

SUV's ofwel Sports Utility Vehicles zitten in de lift. Deze luxe terreinwagens voor recreatief gebruik worden steeds vaker ingezet als gezinsauto en het aanbod is daarom enorm. Echter, hoe meer ze op hun nieuwe taak worden aangepast, hoe minder capabel en avontuurlijk ze worden. Autozine nam de Austral mee op wintersport om uit te zoeken hoe sportief dit Sports Utility Vehicle echt is.

Autotest | Renault Austral In de lift

De Renault Austral is een gezinsauto die zich onderscheidt met het uiterlijk, de aankleding en de techniek. Hybride aandrijving zorgt voor meer souplesse en minder verbruik. 4Control geeft dynamiek.

Plus

  • meer dynamiek en kleinere draaicirkel met 4Control
  • vlotte, sterke, soupele hybride-aandrijflijn
  • ruim en praktisch

Min

  • privacy-zorgen bij Android Automotive
  • verwarrend veel hendels aan stuurwiel

Conclusie

Hoe sportief is de Renault Austral? Dat is afhankelijk van de gekozen versie. De vormgeving is modern en straalt zelfvertrouwen uit, zonder dat de Austral atletisch of gespierd is. Wie een band heeft met Renault of de autosport, kan vallen voor de hier gereden "Esprit Alpine" die met speciale aankleding hint naar het sportieve automerk.

Hybrideaandrijving zorgt voor betere prestaties, meer comfort en een lager verbruik zonder dat de bestuurder daar iets voor hoeft te doen. De meerprijs voor deze elektrische assistentie is minimaal, zodat de terugverdientijd kort is. Echter, hybrideaandrijving kan niet tippen aan de souplesse, de rust en de lage kilometerkosten van een soortgelijke auto met volledig elektrische aandrijving.

Alhoewel de Austral de uitstraling heeft van een luxe terreinwagen, is dit in feite een gezinsauto. Daarom is gekozen voor een goedmoedig weggedrag en veel gebruiksgemak. Wie dat wil, kan middels "4Control" een dosis dynamiek toevoegen. Kortom: de SUV zit in de lift en met de Austral lift Renault slim met die trend mee.